توکل کرمان:

یمن همچنان در مرحله انتقالی قرار دارد/ بحران مصر ارزشهای انقلابی جهان عرب را تهدید می کند

یمن همچنان در مرحله انتقالی قرار دارد/ بحران مصر ارزشهای انقلابی جهان عرب را تهدید می کند

برنده جایزه صلح نوبل یمنی، کشورش را همچنان در مرحله انتقالی دانسته و مداخله ارتش در برکناری مرسی را کودتای نظامی که ارزشهای انقلاب در جهان عرب را به خطر می اندازد ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم "توکل کرمان"، برنده جایزه صلح نوبل و از فعالان انقلابی یمنی، در گفتگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روند شای"، درباره شرایط کشور خود اظهار داشت: ما هنوز در مرحله عبور و انتقالی قرار داریم. طبیعتا ما مسائل زیادی داشته اما در مسیر درستی قرار داریم.

وی همچنین خاطر نشان کرد که ما در گفتگوهای ملی درباره مبانی یک قانون اساسی جدید مشاوره می کنیم. این مسئله در مرحله انتقالی بسیار مهم است که همه نیروهای سیاسی ابتدا با هم متحد شده و مشترکلا برای یک شروعی نو در کشورمان کار کنند.

توکل کرمان در ادامه درباره تحولات اخیر مصر ابراز نگرانی کرده و اظهار داشت: آنچه که آنجا اتفاق می افتد تنها به مصر مربوط نمی شود. گزینه دیگری غیر از کودتای نظامی برای تحولات اخیر این کشور نمی توان در نظر گرفت. آنچه که در این کشور اتفاق افتاده است، ارزشهای انقلابی در جهان عرب را به خطر می اندازد.

توکل کرمان در ادامه گفت: اتفاقی که در مصر افتاد یک کودتای نظامی علیه مرسی یا اخوان المسلمین نبود، بلکه یک کودتا علیه ایده بهارعربی و اقدامی ضد انقلابی بود. آنچه که در مصر اتفاق افتاد تاثیرات بالایی روی دیگر کشورها دارد.

برنده جایزه صلح نوبل یمنی، در بخش دیگری از این گفتگو به خطاهایی که در مصر بعد از انقلاب صورت گرفت اشاره کرده و گفت: مسئله اساسی در مصر این بود که قبل از اینکه همه نیروها با هم توافق کنند قانون اساسی نوشته شد. تحت فشارهای ارتش و اخوان المسلمین ابتدا انتخابات برگزار شد. این وضعیت جدایی مردم را در پی داشت. من همواره مخالف این مسئله هستم که در مرحله انتقالی دولتی ساخته شود که توسط یک نیرو هدایت می شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در سایه کودتای نظامی در مصر رویای آزادی و عدالت اجتماعی را مرده ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: من بر این عقیده ام که درخواستها در مصر برای انتخابات زودهنگام بسیار بجا بود. دلایلی برای نارضایتی از دولت مرسی در این کشور وجود داشت. همچنین شانس اینکه این اعتراضات به توافق بیانجامد وجود داشت. اما قبل از اینکه گروههای مختلف در مصر اصلا بتوانند درباره شروع تازه در مصر مذاکره کنند، ارتش مداخله کرد. تنها سه روز بعد از اولین اعتراضات گسترده در مصر، محمد مرسی برکنار شد. سه روز برای یافتن یک راه حل کافی نیست.

وی در ادامه محمد البرادعی را نیز در خونریزیهای مصر مقصر دانسته و تصریح کرد که وی باید در دادگاه محاکمه شود. البرادعی یک دروغگوی بزرگ است.

"توکل کرمان" با تاکید بر اینکه اعتراضات در مصر البته به صورت صلح آمیز باید ادامه داشته باشد گفت: معترضان مصری نه تنها برای خود و کشورشان به خیابانها می آیند، بلکه آنها به نمایندگی از همه فعالان بهار عربی اعتراض می کنند. در مصر مسئله آزادی و شرف ما مطرح است. باید یک گفتگو در این کشور شکل گیرد، اما نباید ارتش اجازه مشارکت در آن را داشته باشد.

وی آینده بهار عربی را به آینده تحولات مصر مربوط دانسته و گفت: تغییرات به زمان نیاز دارد. ما احتمالا در ده سال آینده به اهداف خود خواهیم رسید. کودتای نظامی در مصر می تواند یک شکست بزرگ باشد و این دوران را طولانی تر کند. در پایان ما پیروز خواهیم بود و من به این مسئله اطمینان دارم.     

کد خبر 2119542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha